Godło Państwowe

Tajemnice świata

Propozycja zajęć do pracy z dziećmi (można wybrać dowolną aktywność). Zachęcamy Państwa do wysyłania zdjęć z realizacji zadań na adres a.olejnik@szkola-starebojanowo.pl lub na platformę Microsoft Teams.

Poniedziałek,12.04.2021 r.

Temat: Rozmawiamy o dociekliwości

Dociekliwość jest z jednej strony postawą polegającą na wytrwałym poszukiwaniu odpowiedzi, z drugiej zaś umiejętnością zadawania wnikliwych pytań, prowadzących do odnalezienia prawdy. Osoba dociekliwa jest osobą, która chce najwięcej zrozumieć i się dowiedzieć. Poniżej zamieszczam propozycje zabawa, które pomagają w kształceniu i rozwijaniu dociekliwości.

Zabawa “Detektyw”

Przed zabawą możecie wykonać lupę z kartonu, z klocków luz z czegoś co macie “pod ręką”. Rodzic chowa tajemnicze przedmioty. Zadaniem dziecka jest odnaleźć daną rzecz. Jeśli maluch ma problem z odnalezieniem przedmiotu, możemy mu pomóc podpowiedziami bądź hasłami ciepło-zimno.

Zabawa “Tajna wiadomość”- różne sposoby, by napisać/narysować tajną wiadomość:

Sok z cytryny: piszemy/ rysujemy na białej kartce sokiem z cytryny, a po wyschnięciu odczytujemy tajną wiadomość nad świeczką lub innym źródłem ciepła, oczywiście z pomocą rodziców lub kogoś dorosłego.

Świeczka: wiadomość zapisujemy/rysujemy białą świeczką, na białym papierze; żeby ją odczytać trzeba kartkę pomalować na jakiś kolor – można do tego użyć kredek (innych niż świecowe), tuszu lub farby.

Słona woda: tym razem potrzebna jest czarna kartka, a na niej piszemy/rysujemy pędzelkiem zamoczonym w mocno posolonej wodzie; kartkę zostawiamy w ciepłym miejscu, np. na słońcu lub kaloryferze. Po wyparowaniu wody zostają nam słone białe litery.

Roztwór sody: mieszamy w równych proporcjach sodę i wodę, i takim roztworem zapisujemy/rysujemy wiadomość na białym papierze, kiedy wyschnie postępujemy tak samo jak z sokiem z cytryny.

“Węszymy”- zabawa sensoryczna, rozwijanie zmysłu węchu.

Rodzic przygotowuje 4 słoiki z aromatycznymi zapachami w środku, np. goździki, mięte, cynamon, sól do kąpieli lub inne. Rodzic wspólnie z dzieckiem określa nazwy zapachów znajdujących się w słoikach, dając każdy z nim kolejno do powąchania. Następnie rodzic zakłada dziecku opaskę na oczy, a o no za pomocą węchu stara się odgadnąć jaki zapach czuje.

Wtorek, 13.04.2021 r.

Temat: Poznajemy kosmos

Zachęcam do wysłuchania piosenki, która wprowadzi dzieci w temat kosmosu

“Kosmiczne zagadki”- rozwiązywanie zagadek słownych M. Szeląg.

Księżyc                                                               Słońce

Na nocnym niebie się śmieje,                             Okrągłe, gorące,

raz chudnie, a raz grubieje…                              na niebie świecące.

Gwiazdy                                                            Rakieta

Na niebie mrugają,                                            Wzniesie cię do gwiazd,

ciemność rozjaśniają.                                        ten kosmiczny pojazd.

“Dlaczego nie spadamy z okrągłej Ziemi?”– zabawa dydaktyczna. 

Rodzic pokazuje dziecku model Ziemi- globus.  Mówi, że Ziemia jest okrągła, obraca się wokół Słońca i własnej osi. Następnie pyta dziecka: Skoro nasza planeta jest okrągłą i się kręci, dlatego nikt i nic z niej nie spada?

Wyjaśnienie: nasza Ziemia jest pewnego rodzaju magnezem, który nas przyciąga.

Praca z KP2.14- wzbogacanie wiedzy na temat właściwości magnezu, eksperymentowanie,łączenie magnesu z przedmiotami, które przyciąga.

Zabawa ruchowa “Podróż po planetach”

Środa, 14.04.2021 r.

Temat: Gwiazdozbiory

“Gwiazdozbiory”- rozmowa kierowana na temat gwiazdozbiorów z wykorzystaniem ilustracji. Rodzic opowiada o gwiazdozbiorach (konstelacjach gwiazd), które możemy zobaczyć na niebie. Pokazuje na ilustracjach różne konstelacje, w tym gwiazdozbiory Małej i Wielkiej Niedźwiedzicy (Małego i Wielkiego Wozu). Wskazuje Gwiazdę Polarną na końcu dyszla Małego Wozu.

A pomoże Państwu w tym poniższy filmik

“Kiedy nocą w niebo spojrzę, migające gwiazdy dojrzę”- zabawa ruchowa z rymowanką.

Dziecko wyposażone w lunetę (zrobioną wcześniej) biega po dywanie/podłodze w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka przestaje grać, dziecko kładzie się na plecach, przykładając lunetę do okna i recytuje rymowankę: Kiedy nocą w niebo spojrzę, migające gwiazdy dojrzę! Wznowienie muzyki zaprasza do ponownej zabawy.

Praca z KP2.15- utrwalenie wiedzy na temat na temat gwiazdozbiorów, ćwiczenia w liczeniu, ćwiczenia grafomotoryczne, projektowanie własnego gwiazdozbioru, ćwiczenie twórcze.

“Luneta”- praca plastyczna. Dzieci wyklejają kawałkami kolorowego papieru, rolkę po ręczniku papierowym. Prezentacja lunet nastąpi podczas spotkania online.

Czwartek, 15.04.2021 r.

Temat: Ufoludki

“Budujemy statek kosmiczny”- zabawa konstrukcyjna. Zachęcam do zbudowania statku kosmicznego z dowolnych klocków według własnego pomysłu. Dzieci będą mogły zaprezentować swoje dzieła podczas popołudniowego spotkania na platformie Microsoft Teams.

Zachęcam do wysłuchania piosenki “Ufoludki na urlopie”

“Ufoludek”- karta pracy, wycinanie po śladzie, układanie obrazka w całość. (karta dostępna będzie na platformie MT)

“Latające talerze”- zabawa z elementem rzutu.

Dziecko wyrzuca przed siebie papierowy lub plastikowy talerzyk, patrzy jak daleko poleci. Można wprowadzić element rywalizacji i wspólnie z rodzeństwem/rodzicami zrobić konkurencję- wspólnie stajemy na jednej linii, a następnie rzucamy przed siebie talerzyk, na koniec sprawdzamy, który talerz doleciał najdalej.

Piątek, 16.04.2021 r.

Temat: Rakietą do gwiazd

“Zbuduję rakietę”- słuchanie wiersza, rozmowa na temat jego treści, poznanie zawodu astronauty.

Zbuduję rakietę

Marlena Szeląg

Rakietę ogromną będę budować,                  I w końcu wsiadam do mej rakiety,

by kosmos cały w nie obserwować.             za chwilę odkryję kosmosu sekrety.

Już sklejam pudła, wycinam, rysuję,            Zobaczę gwiazdy, ujrzę planety,

do malowania farb nie żałuję…                   i warkocz złocisty niejednej komety.

Pojazd gotowy, jaki wspaniały,               A gdy na Ziemię z powrotem przylecę,

jeszcze skafandry by się przydały!          powiedzieć o wszystkim tacie polecę!

Pytania do wysłuchanego utworu: Co zbudowało dziecko? Po co dziecko zbudowało rakietę? Z czego ją zbudowało? Co to jest skafander? (nawiązanie do astronauty) Co można zobaczyć w kosmosie? Co zrobi bohater wiersza, gdy wróci na ziemię?

“Co kryje się w kosmicznych słowach?”- zabawa dydaktyczna.

Dziecko losuje obrazki związane z kosmosem, następnie próbuje przesylabizować ich nazwy (Słońce, rakieta, Ziemia, luneta, kosmos).

“Kosmiczna kolorowanka”– kolorowanka z kodowaniem.

Zachęcam do wysłuchania piosenki o rakiecie.