Godło Państwowe

Propozycja zadań dla grupy Tygryski

Zachęcam do wykonania dowolnej aktywności

Środa, 07.04.2021r.
Temat: Co się dzieje w kurniku?

  1. Słuchanie wiersza i rozmowa na jego temat.

Jajko Jan Brzechwa

Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.

Kura wyłazi ze skóry,

Prosi, błaga, namawia: -Bądź głupsze!

Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?

Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,

A ono powiada, że jest kacze.

Kura prosi serdecznie i szczerze:

-Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże.

A ono właśnie się trzęsie

I mówi, że jest gęsie.

Kura do niego zwraca się z nauką,

Że jajka łatwo się tłuką,

A ono powiada, że to bajka,

Bo w wapnie trzyma się jajka.

Kura czule namawia: -Chodź, to cię wysiedzę.

A ono ucieka za miedzę,

Kładzie się na grządkę pustą

I oświadcza, że będzie kapustą.

Kura powiada: -Nie chodź na ulicę,

Bo zrobią z ciebie jajecznicę.

A jajko na to najbezczelniej:

-Na ulicy nie ma patelni.

Kura mówi: -Ostrożnie! To gorąca woda!

A jajko na to: -Zimna woda! Szkoda!

Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą

I ugotowało się na twardo.

Rozmowa na temat wiersza – rodzic zadaje dziecku pytania: O kim był ten wiersz? Jakie było to jajko? Jak skończyła się przygoda dla tego jajka?

  • Praca w Kartach Pracy str. 36. Dziecko odpowiada na pytanie, które jajko zniosła przepiórka. Znajduje i rysuje drogę – wyznaczają ją obrazki, których nazwa zaczyna się głoską ,,j’’.
  • Zachęcam do posłuchania piosenki ,,Kura, czy jajo?’’ (https://www.youtube.com/watch?v=nA9fBGhF168).
  • ,,Odgłosy wiosny’’ – zabawa dźwiękonaśladowcza z elementami ruchu.

Rodzic odczytuje słowa rymowanki. Dziecko ilustruje je ruchem według własnego pomysłu, a w odpowiednim momencie zatrzymuje się i wypowiada wyrazy dźwiękonaśladowcze.

Na skraju lasu, gdzie rosną bzy,

Latają pszczoły: bzz, bzz, bzz.

Przyleciał bocian, zaraz coś zje.

Nad stawem słychać: kle, kle, kle.

I ptaszek na drzewie, ile ma tchu

Śpiewa wesoło: fiu, fiu, fiu.

Czwartek, 08.04.2021r.
Temat: Co się dzieje w zagrodzie?

  1. Zachęcam do posłuchania piosenek:
  • ,,Liczymy zwierzęta w gospodarstwie’’- rodzic przygotowuje klocki, patyczki, itp. Dziecko manipuluje nimi, dokłada, odkłada i rozwiązuje zadania:

-W chlewie są 4 świnie i 4 prosięta. Ile zwierząt mieszka w chlewiku?

-W stajni stoją 4 klacze i 3 ogiery. Ile koni stoi w stajni?

-W kurniku na prawych grzędach jest 5 kur, a na lewych grzędach są 3 kury. Ile kur jest razem?

-W zagrodzie są 2 świnie, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?

             3. Praca w Kartach Pracy, str. 37 – dziecko szuka na ilustracji podanych zwierząt
i koloruje liczbę pól odpowiadającą liczbie odnalezionych zwierząt każdego rodzaju.

Piątek, 08.04.2021r.
Temat: Co się dzieje na polu?

1. Praca w Zeszycie Grafomotorycznym, str. 56 – rysowanie drogi traktorów w tunelu.

2. Praca w Kartach Pracy, str. 38– przewidywanie następstw wydarzeń – rozwój wzrostu ziemniaka. Dziecko uzupełnia ilustrację nalepkami. Mówi, jak wygląda wzrost ziemniaków
 i czego roślina potrzebuje do wzrostu. Koloruje właściwe obrazki na dole.

3. Praca plastyczna pt. ,,Zwierzęta na wsi’’ – dowolną techniką dziecko wykonuje rysunek zwierząt, które mieszkają na wsi. Może namalować farbami, narysować kredkami, wedle pomysłu.


Propozycje zajęć dla grupy Żabki

Środa, 7.04.2021r.

Temat: Poznajemy dociekliwość. / Nasze zmysły.

Odczytanie wiersza „Pytalski”

Jan Brzechwa „Pytalski”

Na ulicy Trybunalskiej                                              Dziadek już od roku siedzi

Mieszka sobie Staś Pytalski,                                     I obmyśla odpowiedzi,

Co, gdy tylko się obudzi,                                          Babka jakiś czas myślała,

Pytaniami dręczy ludzi.                                             Ale wkrótce osiwiała,

                                                                                   Matka wpadła w stan nerwowy

W którym miejscu zaczyna się kula?                        I musiała zażyć bromu,

Co na deser gotują dla króla?                                    Ojciec zaś poszedł po rozum do głowy

Ile kroków jest stąd do Powiśla?                               I kiedy powróci – nie wiadomo.

O czym myślałby stół, gdyby myślał?

Czy lenistwo na łokcie się mierzy?

Skąd wiadomo, że Jurek to Jerzy?

Kto powiedział, że kury są głupie?

Ile much może zmieścić się w zupie?

Na co łysym potrzebna łysina?

Kto indykom guziki zapina?

Skąd się biorą bruneci na świecie?

Ile ważą dwa kleksy w kajecie?

Czy się wierzy niemowie na słowo?

Czy jaskółka potrafi być krową?

Zabawa ruchowa – „Nasłuchuję, obserwuję”

Dziecko – detektyw maszeruje rytmicznie przy dźwięku bębenka (Rodzic może klaskać w ręce), gdy dźwięk cichnie, Rodzic podaje hasła:

1. „Obserwuj” – dziecko kładzie się na brzuchu, z dłoni robi lornetkę i patrzy przez nie do momentu aż Rodzic ponownie zacznie klaskać lub uderzać w bębenek

2. „Nasłuchuj” – dziecko podchodzi do ściany lub do drzwi, przykłada do nich ucho i nasłuchuje

Filmik – „Jak zmieniają się kolory?”

Zachęcam do obejrzenia filmiku, w którym dzieci eksperymentują z kolorami.

Praca z KP2.11 – rozwijanie logicznego myślenia, eksperymentowanie z kolorami

Dziecko opowiada, co robi dziewczynka na ilustracji i czego chce się w ten sposób dowiedzieć. Następnie miesza w pojemniku narysowanym na karcie farby w kolorach: żółtym i czerwonym, określa, jaki kolor powstał po połączeniu tych barw.

Podczas zajęć zdalnych omówimy obejrzany filmik oraz sprawdzimy kartę pracy. Następnie odczytamy wiersz „Zmysły”, pobawimy się w detektywów i wykonamy kartę pracy nr 2.12.

Czwartek, 8.04.2021r.

Temat: Tajemnice naszego ciała. / Wyginam swoje ciało…

Zabawa ruchowa z muzyką – „Głowa, ramiona, kolana, pięty”

Podczas słuchania piosenki dziecko pokazuje kolejne części ciała, z czasem muzyka przyspiesza.

Zabawa dydaktyczna połączona z zabawą badawczą – „Moje ciało”

Dziecko zamyka oczy, Rodzic czyta wierszyk, podczas którego dziecko pokazuje części ciała usłyszane w tekście.

Pokaż (…), gdzie masz oko, gdzie masz ucho, a gdzie nos.

Gdzie masz rękę, gdzie masz nogę , gdzie na głowie rośnie włos.

Daj mi rękę, tupnij nogą, kiwnij głową tak i nie.

Klaśnij w ręce, hoop, do góry razem zabawimy się !!

Daj mi rączkę, dam ci ja – zatańczymy raz i dwa

dookoła na paluszkach, leciuteńko tak jak muszka.

Teraz nóżką przytupniemy i rączkami zaklaszczemy,

jeszcze tylko skoki dwa, klaszczesz Ty i klaszczę ja.

Praca z KP 2.13 – ćwiczenie motoryki małej, ćwiczenie w liczeniu

Dziecko wycina kostki i nakleja je przy zdjęciach, na których są części ciała występujące w naszym ciele podwójnie lub pojedynczo.

Podczas zajęć zdalnych sprawdzimy kartę pracy i podsumujemy wiadomości o ludzkim ciele, chętne dzieci będą mogły siebie opisać.

Piątek, 9.04.2021r.

Temat: Dzisiaj będą nowe czary, zrobię sobie okulary!

Zagadka słowna M. Szeląg „Okulary”

Babcia je na stałe nosi,                                             

są na nosie małej Zosi.                                             

Służą mamie do czytania

oraz tacie do pływania.

Bez nich mrużą się i płaczą

oczy, co słońce zobaczą!

Rozmowa kierowana przy zdjęciach na temat różnych okularów „Co wiemy o okularach?”             

Dziecko nazywa okulary ze zdjęć i z pomocą Rodzica mówi, jaką funkcję pełnią.

Zabawa ruchowa z rymowanką – „Okulary, okulary”

Dziecko maszeruje po pokoju, na klaśnięcie Rodzica zatrzymuje się, robi z dłoni okulary i recytuje rymowankę: „Okulary, okulary, nosi młody, nosi stary”. Na dwa klaśnięcia – dziecko ponownie maszeruje.

Praca plastyczna z wykorzystaniem W.11 – „Okulary”            

Prosimy przygotować:

  • Kartę W.11
  • Klej
  • Kredki
  • Nożyczki
  • Włóczkę

Pracę plastyczną „okulary” wykonamy razem z dziećmi podczas zajęć zdalnych.


    Tematyka zajęć dla grup przedszkolnych „Motylki”  i „Kotki”

Wtorek, 06.04.2021 r.

  1. Zabawa paluszkowa „Pajączek” metodą Batii Strauss

„Pajączek” to bardzo wesoła zabawa, która zapewni Wam „wygimnastykowanie” paluszków.

2. „Po co nam aktywność fizyczna”? – obejrzenie filmu edukacyjnego https://youtu.be/jgJOS26G1wY rozmowa z dziećmi na jego temat.

Obejrzyjcie filmik edukacyjny i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: „Po co nam aktywność fizyczna”?

3. Wspólne planowanie rodzinnych aktywności sportowych na najbliższe dni. Wykorzystanie propozycji np. spacer, wspólna gimnastyka, bieganie, gra w piłkę, jazda na rowerze, rolkach, hulajnodze, etc.

Zaplanujcie aktywności sportowe na najbliższe dni, tj. spacer, wspólna gimnastyka, bieganie, gra w piłkę, jazda na rowerze, rolkach, hulajnodze etc. Jeśli pogoda nie będzie sprzyjająca – wiele ćwiczeń również można wykonywać w domu.

4. Zabawy z wykorzystaniem metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne „Rowerek”. „Rowerek” – dzieci i rodzice leżą na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi kolanami. Leżą tak, aby jego stopa była oparta o siebie. Następnie wspólnie wykonują tzw. rowerek. Powtarzają rymowankę, różnicując jej tempo.

Wykonajcie ćwiczenie „Rowerek”. Opis dla rodzica: dzieci i rodzice leżą na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi kolanami. Leżą tak, aby jego stopa była oparta o siebie. Następnie wspólnie wykonują tzw. rowerek. Powtarzają rymowankę, różnicując jej tempo: „Jedzie Radek na rowerze, a pan Romek na skuterze. Raz, dwa, trzy, jedz i ty”.

5. Zabawa „Zrób to samo” – naśladowanie postawy ludzików, które są na obrazkach. Plansza demonstracyjna wydawnictwa MAC https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html#p=70

Naśladuj postawy ludzików, które są na obrazkach.

6. Spacer z rodzicami: „Bijemy rodzinny rekord spacerowania”. Wykorzystanie krokomierza w obliczaniu trasy/ilości kroków. Postawienie sobie celu na dzień kolejny – zwiększenie ilości kroków.

„Bijemy rodzinny rekord spacerowania” – brzmi ciekawie? Wybierzcie się na spacer. Wykorzystajcie krokomierz w telefonie/zegarku i obliczcie trasę lub ilość, które udało się Wam wykonać. Codziennie postarajcie się zrobić chociaż kilka kroków.

Środa, 07.04.2021 r.

Temat dnia: Szanujemy ludzi, rzeczy i przyrodę.

1.,,Kornelia i Stefan”-rozmowa o szacunku na podstawie opowiadania.

2.Szanujemy, gdy…?-budowanie wypowiedzi, argumentowanie swojego zdania.

3.Praca z KP4 2-3-wypowiedzi na temat ilustracji, budowanie zdań poprawnych gramatycznie, czytanie globalnie.

4. Ćwiczenia ruchowe https://youtu.be/n7OIPFcyZRU

Czwartek, 08.04.2021 r.

Temat dnia: Artyści to my.

  1. Artysta-zabawa słownikowa.

2. Artysta malarz -rozmowa z dziećmi na temat wykonywanego zawodu jakim jest malarz, prezentacja multimedialna: https://youtu.be/KpV1u3o-6G8

3. Zagadka o malarzu:

Kto za pomocą farb i pędzla,
na płótnie lub na papierze,
świat w piękne barwy ubierze?

4. F jak farby-wprowadzenie liter f, F.

5. Praca z KP4 4-5-ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej, określanie miejsca głoski i litery w wyrazach.

6. Jestem muzykantem-zabawa naśladowcza  ze śpiewem.

7. Fiołki-praca plastyczna, malowanie farbami.

Piątek, 09.04.2021 r.

Temat dnia: Na wystawie.

  1. ,,Wiosenna wystawa”- rozmowa na temat właściwego zachowania w obiektach użyteczności publicznej na podstawie opowiadania.

2. W drodze na wystawę -zabawa ruchowa naśladowcza.

3. Praca z KP4.6-ćwiczenia percepcji wzrokowej, odbicie lustrzane, ćwiczenia grafomotoryczne.

4. Ćwiczenia ruchowe: https://youtu.be/EuCip5y1464


Propozycje zajęć dla grupy Misie

Wtorek 06.04.2021r. (przerwa świąteczna – zajęcia dla chętnych)
Co łączy ryż i mleko?

„Co to jest?” – fotozabawa wprowadzająca w temat dnia. Rodzic pokazuje dziecku ilustracje

w powiększeniu: ryżu nieugotowanego, ryżu ugotowanego, mleka ryżowego (lub prawdziwe

produkty, jeśli jest taka możliwość). Dzieci próbują odgadnąć, co widzą, zastanawiają się, co może łączyć ryż z mlekiem. Powstaje pytanie: Czy z ryżu może powstać mleko?

„Mleko nie tylko od krowy” – poznanie rodzajów mleka. Rodzic stawia przed dzieckiem szklanki

z różnymi rodzajami mleka (krowie, kozie, sojowe, ryżowe, migdałowe). Każda szklanka oznaczona

jest emblematem (krowa, koza, soja, ryż, migdał). Dzieci obserwują szklanki z mlekiem.

Opowiadają o kolorze, zapachu, zaobserwowanej różnicy pomiędzy poszczególnymi rodzajami

mleka. Rodzic wyjaśnia, że mleko może powstać również z roślin, takich jak soja, ryż, migdały (pokazuje nasiona). Dzieci oddzielają szklanki z mlekiem roślinnym od mleka krowiego i koziego,

ponownie wąchają i wypowiadają się. Rodzic wyjaśnia: Mleko roślinne piją ci, którzy są na przykład

uczuleni na mleko krowie, piją je, by nie chorować. Jeśli dziecko nie jest alergikiem degustuje mleka.  

Środa, 07.04.2021r.
Mleczna burza mózgów

„Mleczne wiadomości” – Rozmowa z dzieckiem na temat mleka

Jakiego koloru jest mleko? (białe, żółte)

Które zwierzęta dają mleko? (krowa, koza, owca)

Gdzie żyją zwierzęta, które dają mleko? (gospodarstwo, obora)

Skąd mleko i jego produkty trafiają do sklepu? (mleczarnia)

Czy jest mleko z roślin? (sojowe, ryżowe, migdałowe)

– Z czym możemy zjeść mleko? (chrupki)

Z czego pijemy mleko? (kubeczek, szklanka, słomka)

Jak można podać mleko do picia? (zimne, podgrzane)

Co można zrobić z mleka? (ser biały, żółty, lody, koktajl, masło)

Zachęcam do obejrzenia filmu edukacyjnego o produktach mlecznych: Przygody Oli i Stasia. Produkty mleczne https://www.youtube.com/watch?v=Veacl9J-yrQ

Praca z KP2.11 – rozwijanie wiedzy ogólnej, ćwiczenie kreatywności, sprawności manualnej.

Dzieci wypowiadają się na temat mleka, przypominają dotychczas zdobyte informacje.

Wskazują na obrazku produkty, które je się z mlekiem, i kolorują właściwe miseczki. Malują

mleko palcem umoczonym w farbie. (Proszę przygotować tą stronę i odpowiednie materiały do wykonania zadania podczas zajęć na teamsie. Zamiast farby może być biała plastelina).

Czwartek, 08.04.2021r.
Wycieczka do gospodarstwa

„Wyprawa po skarb” – ćwiczenia ruchowe i ruchowo -słuchowe. Dzieci ilustrują ruchem

treść opowieści rodzica.: Poszukiwacz skarbów przygotowuje się do wyprawy: pakuje do plecaka

lornetkę (dzieci przykładają do oczu dłonie, jakby patrzyły przez lornetkę), łopatę (udają,

że kopią w ziemi), butelkę z wodą (udają, że piją wodę z butelki), zakłada plecak na plecy

i rusza w podróż („zakładają” ciężki plecak na plecy i maszerują po sali). Aby dotrzeć do miejsca,

w którym ukryty jest skarb, trzeba pokonać wiele trudności i przeszkód. Poszukiwacz

skarbów najpierw płynął łódką (siadają w siadzie skrzyżnym i naśladują ruch wiosłowania),

potem omijał wielkie kałuże na szlaku (stawiają duże kroki, chodzą w różnych kierunkach), przeskakiwał z kamienia na kamień (skaczą z nogi na nogę w różnych kierunkach), potem

musiał przejść przez bardzo wąską i niską jaskinię (poruszają się na czworakach jedno

za drugim). Poszukiwacz skarbów wędrował w upale, ocierając pot z czoła (wykonują ruch

ocierania ramieniem czoła), był naprawdę zmęczony (idą noga za nogą, zwieszone ramiona,

zwieszona głowa). Ale on nigdy się nie poddaje (prostują się, głowa do góry, idą raźnym, zamaszystym krokiem, wysoko podnoszą kolana). W pewnym momencie poszukiwacz skarbów

zatrzymał się zdziwiony i przyglądał się skrzyni, której fragment wystawał z piachu

(nieruchomieją, zdziwiona mina, wzrok utkwiony w podłogę). To skarb! Hura! (podskakują, są szczęśliwe, wykrzykują Hura!)

Proszę obejrzeć film edukacyjny, który wprowadzi dzieci w tematykę zajęć: Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi – film edukacyjny dla dzieci – lekcja po polsku https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

„Dom dla zwierząt” – zabawa konstrukcyjna. Dzieci z dowolnych klocków budują dom, zagrodę dla zwierząt.

„Kogo spotkamy w gospodarstwie?” – klasyfikacja. Rodzic rozkłada na dywanie figurki lub ilustracje zwierząt. Dzieci nazywają wszystkie zwierzątka. Te, które żyją w gospodarstwie, ustawiają przy oborach. Zwierzęta egzotyczne odstawiają na bok.

Praca z KP2.12 i KP2.13 Dzieci podają nazwy zwierząt na ilustracji. Te, które kojarzą im się z polskąwsią, łączą z zagrodą za pomocą linii. Dzieci umieszczają nalepkę młodych zwierząt obok ich matek, oznaczają zwierzęta według wielkości (duże zwierzę – duża kropla, małe zwierzę – mała kropla), dzielą nazwy zwierząt na sylaby (Proszę przygotować te strony, kredkę i odpowiednie naklejki ze środka książki do wykonania zadania podczas zajęć na teamsie).

Piątek, 09.04.2021r.
W mleczarni

Posłuchajcie piosenki, która uczy wartości mleka: MLEKO | Piosenki DLA DZIECI | Ciocia TUNIA | TuniaTv https://www.youtube.com/watch?v=E6XcmxMdIEc

Rodzic rozmawia z dzieckiem jak to się dzieje, że mleko od krowy trafia do sklepu. Opowiada o mleczarni oglądając filmik Skąd się bierze mleko?  https://www.youtube.com/watch?v=xJRi9ykdZP0

Praca z Wyprawką, nr 9 Dzieci wypychają sylwetę krowy, palcami maczanymi w paście do zębów, malują krowie łaty. Zamiast pasty może być farba lub plastelina albo kawałki białej kartki. Przewlekają wcześniej przygotowany sznureczek, tworząc ogon. (Proszę przygotować tą stronę, i odpowiednie elementy do wykonania zadania podczas zajęć na teamsie).

Praca z Wyprawką. Kącik Dobrego Startu. Wzory i Karty nr 13 Dzieci ozdabiają poziome linie według własnego pomysłu i dostępnych w domu materiałów (można pokolorować, pomalować, wykleić czymś, rozetrzeć platelinę itp) (Zachęcam aby zadanie to wykonać również podczas spotkania na teamsie). Można zacząć wcześniej, jeśli pomysł wymaga dłuższej realizacji. 

Zachęcam do zabaw ruchowych i pokazywanek, które dzieci znają ze wspólnych zabaw w przedszkolu.

https://www.youtube.com/watch?v=3MiyEskvmm8 Blu tańczy Baby Shark 🦈#taniecdladzieci​ #danceforkids

https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I Piosenki dla dzieci. Spoko Loko – Tańce Połamańce

https://www.youtube.com/watch?v=QaCxzdZfBLM  Piosenki dla dzieci. Spoko Loko – Chu chu ua po polsku

https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8 Pszczolka Maja – Taniec Mai (Official Music Video)

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE Piosenka dziecięca Głowa ramiona kolana pięty BZYK.tv

https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w ZUMBA KIDS – Electronic Song – Minions / Instagram: @dovydaszumba


Tematy zajęć dla grup przedszkolnych: „Kotki” i „Motylki”
29.03.2021 r.- 02.04.2021 r
.

Poniedziałek, 29.03.2021 r.

Temat dnia: Palmy wielkanocne

  1. Bazie i palma- słuchanie bajki i rozmowa na podstawie jej treści.
  2. Wielkanocne obrazki- zabawa wzrokowa. Praca z KP.3- uzupełnianie ilustracji i wypowiedzi na jej temat, ćwiczenie spostrzegawczości.
  3. Ile bazi na gałązce?- ćwiczenia w liczeniu.
  4. Palma wielkanocna- kolorowanka, zał.1
  5. Ćwiczenia ruchowe: https://www.youtube.com/watch?v=yPHeSAx9QCc

Wtorek, 30.03.2021 r.

Temat dnia: Wielkanocny koszyczek

  1. Wielkanocny koszyczek- rozmowa z dziećmi. Poznanie symboliki elementów w koszyku wielkanocnym, budowanie wypowiedzi.
  2. Praca z KP3 55- rysowanie po śladzie, kolorowanie , czytanie, przeliczanie.
  3. Ćwiczenia ruchowe: https://www.youtube.com/watch?v=ufXXXnQ1hiM&t=32s

Środa, 31.03.2021 r.

Temat dnia: Wielkanocne przysmaki

  1. Rozmowa na temat potraw wielkanocnych, które lubimy najbardziej?
  2. Praca z Liczę.59- ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu, ćwiczenia w logicznym myśleniu, pisanie cyfr.
  3. Wielkanocny koszyk- kolorowanie obrazka zgodnie z kodem- Liczę.60
  4. Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

   Czwartek, 01.04.2021 r.

1.Prima aprilis (pierwszy kwietnia)- święto żartów i kawałów. Tradycją w prima aprilis jest robienie żartów i kawałów bliskim osobom oraz celowe wprowadzanie ich w błąd. Tego dnia w wielu mediach pojawiają się także różne żartobliwe informacje. Nie wszyscy jednak wiedzą, że Prima Aprilis zaczął być popularny już w późnym średniowieczu. Choć pochodzenie tego zwyczaju nie jest do końca wyjaśnione, to prawdopodobnie nawiązuje on do dawnych starorzymskich praktyk.

W Polsce z robieniem psikusów przez dzieci w wieku szkolnym obchodzony  był w niektórych regionach również 12 marca – dzień św. Grzegorza, patrona uczących się. Obyczaj ten nosił nazwę „gregorianek” lub „gegołów”

2. Które z poniższych zdań jest prima aprilisowym żartem, a które są prawdziwe?

■    W warszawskim ZOO przyszedł na świat słoń, który zamiast trąby miał gitarę. (prima aprilis)

■    Od jutra słońce zacznie świecić na niebiesko. (prima aprilis)

■    W kwietniu w ogrodach sadzi się wiele roślin. (to możliwe- prawda)

■    W warszawskim ZOO przyszedł na świat słonik, który ważył 100 kilogramów. (to możliwe- prawda)

■    Brązowe krowy zamiast mleka dają kakao. (prima aprilis)

■    Parasol chroni nas przed deszczem(to możliwe-prawda)

■    Od dzisiaj kierowcą autobusu będzie mogło zostać dziecko, które ukończyło 6 lat. (prima aprilis)

Pamiętamy o tym, by robiąc żarty nie sprawiać przykrości innym. Żart ma być wesoły i wywoływać uśmiech na twarzy😊

Dobrej zabawy!!!

Piątek, 02.04.2021 r.

Temat dnia: Wielkanocne zabawy

  1. Wiersz „Pobudka”

Budzą się listeczki, (dziecko się przeciąga)

szemrzą warto rzeczki, (pokazuje ręką wijącą się rzekę – jak wąż i szumi)

śniegi roztopione, (dziecko powoli kuca i kładzie się płasko na dywanie)

w kałuże zmienione. (dziecko imituje skakanie w kałuży)

Jaskółeczka czarna (dziecko rozpościera ręce niczym skrzydła)

strzałą niebo szyje, (dziecko lata z rozłożonymi skrzydłami)

śpiewem wita wiosnę (dziecko nuci kiri kiri kiri)

gniazdko młodym wije. (dziecko rękami imituje wicie gniazda)

Motylek cytrynek (dziecko się kłania)

dziarską przybrał minę, (robi zawadiacką minę)

i w moje okienko (dziecko pokazuje w powietrzu kwadrat jako okno)

puka leciuteńko. (dziecko puka w okno)

2. Przenoszenie jajek

Przygotuj plastikowe łyżki (lub zwykłe) i ugotowane jajka. Zabawa polega na przeniesieniu jajka z jednego miejsca, do wyznaczonej mety. Najlepiej oczywiście na podwórku, ale jak się nie da, to można w domu.

3. Szukanie jajek

Ukryj w domu kilka  jajek(mogą być czekoladowe…), cukierków czy innych smakołyków. Będzie ciekawie jeśli pomożesz dziecku odgadywać, gdzie są schowane kierując słowami: ciepło-zimno.


Tematy zajęć dla grup przedszkolnych: „Tygryski”
29.03.2021 r.- 02.04.2021 r
.

Można wybrać i wykonać dowolne zadanie. Zachęcam do wysyłania zdjęć wykonanych prac na Platformę Microsoft Teams lub na e-mail k.bryl@szkola-starebojanowo.pl

Poniedziałek, 29.03.2021r.

Temat: Koszyczek Wielkanocny

  1. ,,Co powinno znaleźć się w koszyczku wielkanocnym?’’- rodzic wyjaśnia dziecku, co wkładamy do koszyczka wielkanocnego oraz tłumaczy symbol danego pokarmu.
  • Zeszyt Grafomotoryczny, str. 60.
  • Zabawa słowno-językowa ,,Koszyczek wielkanocny’’- ćwiczenie słuchu fonematycznego.

Rodzic pokazuje dziecku obrazki, nazywając je wspólnie i ustalając, co wkładamy do koszyczka wielkanocnego, a co nie. Dziecko dzieli nazwy produktów na sylaby, a następnie na głoski.

  • Kolorowanka- koszyczek Wielkanocny.

Wtorek, 30.03.2021r.

Temat: Czas radości

  1. Rodzic czyta dziecku wiersz pod tytułem ,,Wielkanoc’’.

Wielkanoc” Bożena Forma

Święta za pasem, do pracy się bierzmy,

Mazurki i baby smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki razem dziś robimy,

Wszystkie kolorowe, bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta baranka, zajączka,

Z posianej rzeżuchy będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie bazie i żonkile,

A na nich z papieru kurczątka przemiłe.

Po wysłuchaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania: Jak ludzie przygotowują się do Świąt Wielkanocnych? Czym dekorują swe mieszkania? Jakie zwyczaje wielkanocne zostały wymienione w wierszu?

  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:
  • Baranek na łące- zabawa z czworakowaniem. Dziecko spaceruje na czworakach. Na sygnał rodzica zatrzymuje się, ,,zwija w kłębek’’ i naśladuje zjadanie trawy. Na kolejny sygnał przyjmuje pozycję wyjściową i kontynuuje spacer.
  • ,,Zające’’- ćwiczenie z elementem skoku. Rodzic mówi dziecku, że zające urządziły sobie konkurs na najdłuższy skok. Rodzic wyznacza miejsce, z którego dziecko-zając będzie skakać obunóż. Po każdym skoku dziecko otrzymuje brawa.
  • ,,W miękkim gniazdku’’- dziecko swobodnie biega. Na hasło: Pisanki!- przyjmuje określoną pozycję, układa się w leżeniu przodem, a następnie turla się po podłodze. Na hasło: Gniazdko!- przyjmuje pozycję siadu skrzyżnego (plecy wyprostowane, ramiona w skrzydełka).
  • Pisklęta zasypiają- ćwiczenie wyciszające. Dziecko ,,zamienia się’’ w pisklę.

Spaceruje na zgiętych nogach w rytmie dowolnej muzyki relaksacyjnej. Im ciszej słychać muzykę, tym wolniej się porusza. Gdy muzyka ucichnie, ,,zwija się w kłębek’’ i zamyka oczy.

  • Karty Pracy, str. 45.

Środa, 31.03.2021r.

Temat: Wielkanocne Zwierzęta

  1. Zeszyt Grafomotoryczny, str. 57.
  • Taniec Zygzak- (https://www.youtube.com/watch?v=PWFjRWSaBuA&t=5s) – ćwiczenia ruchowe.
  • Zabawa „Szukamy jajka”. Potrzebne będzie jajko (najbezpieczniej sztuczne). Zabawa  „ciepło – zimno”. Rodzic chowa jajko, a dziecko musi je znaleźć. Podpowiedzi udzielamy mówiąc czy jest ciepło (czyli blisko) czy zimno (daleko).
  • ,,Kurczątko’’- praca plastyczna. Dziecko wykonuje kurczątko z wykorzystaniem kół wyciętych z kolorowego papieru. Ozdabia pracę według własnego pomysłu. Przykładowe wykonanie pracy:

(Źródło: https://ekodziecko.com/kurczatko-kartka-wielkanocna).


Tematy zajęć dla grup przedszkolnych: „Żabki”
29.03.2021 r.- 02.04.2021 r
.

Propozycja zajęć do pracy z dziećmi (można wybrać dowolną aktywności). Zachęcamy Państwa do wysyłania zdjęć z realizacji zadań na adres a.olejnik@szkola-starebojanowo.pl lub na platformę Microsoft Teams.

Poniedziałek, 29.03.2021 r.

Temat: Wielkanocne tradycje

Wprowadzenie do zajęć- oglądanie krótkiego filmiku o Wielkanocnych zwyczajach.

Przybliżenie jednej z tradycji Wielkanocnych. “Śmigus”- słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.

Śmigus

Maria Konopnicka

Panieneczka mała                   Panieneczka mała                   Panieneczka mała

Rano dzisiaj wstała:                W kącik się schowała!            Sukienkę zmaczała:

Śmigus! Śmigus!                      Śmigus! Śmigus!                      Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!                     Dyngus! Dyngus!                     Dyngus! Dyngus!

Bo się wody bała.                    Bo się wody bała.                    Choć się wody bała.

Po przeczytaniu rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: O jakiej tradycji była mowa w wierszu? Kto wstał rano? Czego bała się Panieneczka? Gdzie się schowała? Co zmoczyła Panieneczka?

Pokazanie dziecku ilustracji związanej ze Śmigusem-dyngusem.

Zabawa ruchowa “Zbieramy rozsypane jajka”- utrwalenie nazewnictwa związanego z orientacją przestrzenną.

Przed zabawą rodzic rozmieszcza w różnych miejscach w pokoju jajka (plastikowe, papierowe sylwety). Następnie dzieci starają się odszukać ukrytych jajek. Gdy wszystkie jajka zostaną odnalezione, dzieci siadają i przeliczają zebrane przez siebie jajka mówiąc przy tym, gdzie się znajdowało, np. na półce, pod stołem, obok drzwi, przed krzesłem, na parapecie.

Praca z KP2.24- ćwiczenie grafomotoryczne, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia w liczeniu, rysowanie drogi przez labirynt tak, aby dziewczynka zebrała wszystkie pisanki.

Zachęcam też do wysłuchania piosenki “Znaki Wielkanocy”.

Wtorek, 30.03.2021 r.

Temat: Jajka, pisanki, kraszanki.

Zachęcam do wysłuchania piosenki “Pisanki, pisanki”.

“Jajko”- rozwiązanie zagadki M. Szeląg.

Jajko

Na wsi je znajdziesz w każdym kurniku,

A na Wielkanoc w świątecznym stroiku.

Dobre na twardo, na miękko, smażone,

Pisanką się staje, gdy jest zdobione.

Zabawa ruchowa -“Jajka!”. Dzieci poruszają się w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka zatrzyma się, dzieci zamieniają się w pisanki- siadają na piętach, kuląc się tak, aby przypominać kształtem jajko.

“Kropki na pisance” – praca plastyczna.  Wypełnianie kropeczek na pisance patyczkiem kosmetycznym z farbą.

Zabawa ruchowa “Wędrująca gałązka”. Dzieci maszerują w rytm dowolnej melodii. Podczas przerwy w muzyce rodzic mówi: Gałązka w górę!- dzieci stają w miejscu i wysoko podnoszą ręce, na hasło “Gałązka w dół!– kucają i kładą dłonie przed sobą na podłodze.

Możecie też samodzielnie narysować swoją pisankę, a pomoże Wam w tym poniższy filmik.

Środa, 31.03.2021 r.

Temat: Wielkanocny zając i kurczaki.

“Kurczątko”- zagadka słowna M. Szeląg

Kurczątko

Puszyste, żółciutkie jest ono calutkie,

Dzióbek ma tyci, skrzydła malutkie.

Wykluło się z jajka o samym świcie,

Kim jest maleństwo, jak wy myślicie?

Zabawa w zakresie rozwijanie orientacji w przestrzeni “Posadź zajączka/kurczaczka”.

Dziecko zabiera maskotkę zajączka/kurczaczka lub inną wielkanocną zabawkę. Rodzic wydaje dziecku polecenia związane z umieszczeniem maskotki w przestrzeni, np. posadź zajączka na podłodze, połóż zająca za sobą, włóż zająca za stół, itp.

“Smaki czekolady”- zabawa sensoryczna. Dzieci degustują po małej kosteczce czekolady różnego rodzaju: mlecznej, białej i gorzkiej, próbując odgadnąć rodzaj (nazwę) smakołyku, który spróbowały.

Praca z kartą nr 15 (wielkanocny koszyczek). Kolorowanie koszyczka wielkanocnego oraz dorysowanie brakujących elementów.

“Piórko kurczątka”- zabawa związana z rozwojem mowy. Dziecko dmucha na położone na dłonie piórko, tak aby z niej spadło- robi wdech nosem, wydech ustami. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Praca plastyczna/techniczna. Zachęcam do wykonania dowolną techniką wielkanocnego zajączka lub kurczątka.


Tematy zajęć dla grup przedszkolnych: „Misie”
29.03.2021 r.- 02.04.2021 r
.

29.03.2021r.

Temat: Grześ polubił wieś

„Kogo spotkaliśmy na wsi?” – rozpoznawanie zwierząt po odgłosach.

Obejrzyjcie filmik edukacyjny i wysłuchajcie odgłosów zwierząt: https://www.youtube.com/watch?v=tCj0R2FQGD0. Nazwijcie wszystkie zwierzęta.

„Gdzie jest zabawka?” – zabawa poszukiwawcza typu ciepło – zimno. Przed zabawą tłumaczymy

zasady zabawy w ciepło – zimno. Rodzic chowa przed dzieckiem zabawkę w pomieszczeniu. Dziecko odkrywa oczy i szuka jej zgodnie ze wskazówkami.

„Wiedza o wsi” –odróżnianie prawdy od fałszu.

Rodzic podaje różne stwierdzenia dotyczące wsi, a dzieci mówią: tak lub nie.:

– Kura znosi jajka.

– Kwiaty rosną tylko na wsi.

– Krowy pasą się na łąkach.

– Krowy dają czekoladę.

– Kot budzi rano ludzi pianiem.

– Kury mieszkają w budzie.

– Kaczki mają cztery łapy.

– Kogut ma kolorowy ogon z piór.

„Pomieszane pisanki”  ćwiczenie spostrzegawczości, ćwiczenia grafomotoryczne. Rodzic układa przed dzieckiem pisanki złożone z 2 niepasującychdo siebie połówek. (można samemu narysować pisanki lub je wydrukować i rozciąć). Dziecko układa je poprawnie.

Praca plastyczna ze styropianowego jajka „Zając” lub „Kurczątko” wg instrukcji nauczyciela na spotkaniu na platformie teams.

30.03.2021r.

Temat: Skąd się wzięła pisanka?

„Kurka na grzędzie” – usprawnianie stóp. Dzieci chodzą bosymi stopami po linie

rozłożonej na dywanie: bokiem (środkiem stopy, na palcach), prosto. Może to być wstążka lub kawałek sznurka.

„Pisanka” – układanie i opowiadanie treści obrazka. Rodzic rozkłada przed dziećmi

3 obrazki. Dzieci opowiadają ich treść, układają prawidłową kolejność, wnioskują, dlaczego

jest właśnie taka. Rodzic dokłada czwarty, pusty obrazek i pyta dzieci, co powinno się na nim znaleźć

zgodnie z historyjką (powstanie pisanka). Obrazki te to kura, kura z jajkiem, jajko i farby, ostatni obrazek pisanka.

Wysłuchajcie piosenki PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE…piosenki dla dzieci dostępnej pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4. Zachęcam do rozmowy z dzieckiem o możliwościach, sposobach wykonania pisanek (barwienie, malowanie, wydrapywanie, wyklejanie itp.)

Wykonajcie dodatkową kartę pracy, którą otrzymaliście. Należy uzupełnić koszyczek wg wzoru aby był podobny do tego koszyczka na górnym obrazku. Rodzic wycina dziecku elementy takie jak kurczaki, jajka, baranki i kokardki (otrzymane od nauczyciela). Dziecko koloruje koszyk i wycięte obrazki. Nakleja je w odpowiednie miejsca.Zaprezentujcie i opowiedzcie o swojej pracy na spotkaniu na teamsie.

31.03.2021r.

Temat: Mamy i ich dzieci

Rodzic rozmawia z dzieckiem o wiejskich zwierzętach. Przypomina ich nazwy. Można wykorzystać film edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=dnJAFtGwXMI Nazywa zwierzęta, np. koń-żrebak, ciele-krowa, kurczak- kura.

„Kaczuszki” – zabawa ruchowa do znanej melodii. Dzieci tańczą poznany układ

ruchowy do utworu „Kaczuchy” https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

Praca z KP2.23 (karta pracy, część2, strona 23)– rozwijanie wiedzy przyrodniczej i wiedzy ogólnej, ćwiczenie sprawności manualnej. Dzieci łączą w pary mamę i jej dziecko za pomocą nalepek ze śladami, następnie wybierają zwierzątko pasujące do koszyczka wielkanocnego i nalepiają je obok koszyczka.

Praca plastyczna „Kaczuszka”. Wspólne wykonanie zwierzątka podczas spotkania na temasie. Materiały zostały rozdane dzieciom. Proszę przygotować je przed spotkaniem.

01.04 i 02.04 – Przerwa świąteczna

Zachęcam do spędzania wolnego czasu na wspólnych przygotowaniach do świąt i wzajemnej pomocy. Dzieci chętnie wykonają drobne prace. Pamiętajmy, że to dla dzieci ważna lekcja, która uczy ich wzajemnych relacji i zaowocuje w przyszłości.

Można w wolnej chwili wykonać KP2. 24. Puszysty kotek lubi motek. Kodowanie, ćwiczenie koordynacji wzrokowo -ruchowej i sprawności manualnej. Dzieci rysują palcem drogę kota do kłębka, przeliczają kostki. Taką samą drogę projektująna dolnej kratownicy, korzystając z nalepek. „Kocie grzbiety” – usprawnianie obręczy barkowej. Dzieci poruszają się po dywanie

na czworakach (nie na kolanach!) do dowolnej piosenki . Na przerwę w melodii robią koci grzbiet.

Tajemniczy śmigus -dyngus” – zapoznanie dzieci ze zwyczajem lanego poniedziałku.

Rodzic wyświetla film o dniu zwanym śmigus -dyngus. Zwraca uwagę na ogólną radość, zabawę,

wesołość. Podaje jego drugą nazwę – lany poniedziałek – zachęcając dzieci do interpretacji

nazwy. Zwraca uwagę, że tego typu zabawy powinny przebiegać z zachowaniem zasad ostrożności

i umiaru (polewamy kogoś symbolicznie, nie niszczymy wodą całej odzieży).

Posłuchajcie i pobawcie się przy wielkanocnych piosenkach:

Muzolaki – Zając , piosenka na wielkanoc i nie tylko https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc

Wesoła pisanka https://www.youtube.com/watch?v=D1qH8WmjwYc

Z Jajkiem i Zającem https://www.youtube.com/watch?v=GxNEUPCe458

Święta Wielkanocne https://www.youtube.com/watch?v=KyeLlFX0p2g

Zapraszam na podsumowanie tematu Wielkanocy w  filmie edukacyjnym:

EduKredka – Tradycje Wielkanocne / Film edukacyjny #DLADZIECI pod linkiem