Godło Państwowe

Następny tydzień zajęć zdalnych również dotyczy tematyki mleka. Zadanie dodatkowe na ten tydzień to wykonanie dowolną metodą zwierzątka, które daje mleko. Przykładowe prace udostępnione na teamsie. Zdjęcia prac można wysyłać na teamsa lub w prywatnej wiadomości do wychowawcy.

Poniedziałek, 12.04.2021 r.
Białe i zdrowe

„Kiciuś Perski i wyrzutnia mleka” – rozmowa o tym, skąd się bierze mleko, próba tworzenia zabawnych określeń dotyczących procesu pozyskiwania mleka na podstawie opowiadania.

Dzieci, które będą obecne podczas zajęć na temasie wysłuchają wtedy tego opowiadania. Będziemy analizować je i o nim rozmawiać.

Kiciuś Perski i wyrzutnia mleka

Maciejka Mazan

To był wyjątkowy dzień! Dlaczego? Z kilku powodów. Pani spytała wszystkich, jak lubią pić

mleko, ale zanim ktokolwiek się odezwał, Kiciuś Perski nagle się zbudził – a on bardzo rzadko

się budzi – i zawołał:

– Ja! Ja lubię pić mleko! Na ciepło, zimno, z butelki, z kartonika – ze wszystkiego! A dlaczego

pani pyta? Ma pani dla mnie jakieś mleko?

Pani powiedziała, że nie, ale ma niespodziankę, i to nie tylko dla Kiciusia: wycieczkę na wieś,

gdzie każdy będzie mógł się przekonać, jak powstaje mleko.

I ledwie to powiedziała, a przed przedszkolem zatrzymał się autobus.

Kiciuś Perski poderwał się na równe nogi i zanim inni zdążyli się ubrać, siedział już w autobusie

koło kierowcy i podskakiwał niecierpliwie.

Był to pierwszy przypadek w historii przedszkola, kiedy Kiciuś tak bardzo się czymś przejął.

Przez całą drogę nie zasnął ani na chwilę i ciągle opowiadał o mleku. Że jest pyszne i zdrowe,

i bardzo ładne, i że on ma nawet zdjęcie butelki mleka na ścianie, bo lubi sobie na nie popatrzeć

przed snem.

– A jak myślisz, Kiciusiu, skąd się bierze mleko? – spytała pani.

– Z butelki. Albo z kartonu – odparł Kiciuś.

– A jak się tam znalazło? – pytała dalej pani.

Kiciuś zastanawiał się przez dłuższą chwilę i powiedział w końcu, że pewnie ktoś je tam wlał.

– Ale skąd je wziął? – chciała wiedzieć pani.

Sylwia Sowa, która zostanie naukowcem, powiedziała, że pewnie istnieje jakaś maszyna

do produkcji mleka. Brzmiało to bardzo prawdopodobnie, więc Kiciuś się z nią zgodził.

Pani tylko się uśmiechnęła i powiedziała, że właśnie jadą, żeby zobaczyć tę maszynę do produkcji

mleka. Kiciuś tak się ucieszył, że nie zasnął do końca podróży.

A kiedy autobus się zatrzymał, Kiciuś pierwszy wyskoczył na zewnątrz i zaczął się rozglądać.

– Proszę pani! Ale tu nie ma żadnej maszyny! – pożalił się od razu.

– Maszyny stoją trochę dalej – wyjaśniła pani.

I zaprowadziła przedszkolaki do wielkiego budynku, w którym stało mnóstwo zwierząt

w czarno -białe łaty.

– To są krowy – wyjaśniła pani.

Kiciuś stał obok niej i podskakiwał niecierpliwie.

– A kiedy zobaczymy maszyny do produkcji mleka? – spytał.

– To właśnie krowy produkują mleko – oznajmiła pani.

Kiciuś usiadł z wrażenia.

– Ale jak to? – spytała Sylwia Sowa, bardzo zainteresowana.

– Zaraz to zobaczycie – obiecała pani. – Ten pan wszystko wam wyjaśni.

I rzeczywiście, zaraz przyszedł pan, który zaczął opowiadać, jak krowy produkują mleko

i zapowiedział, że teraz pokaże przedszkolakom, którędy to mleko wydobywa się z krowy.

Kiciuś, który siedział i trzymał się za głowę, na te słowa poderwał się z podłogi i pobiegł za

panem, żeby zobaczyć to jako pierwszy.

A po chwili wszyscy w okolicy usłyszeli jego głos:

– Proszę pani! Proszę pani! Ta krowa strzela mlekiem! Ona ma takie… wyrzutnie mleka! Wiedziałem,

że mleko jest najlepsze!

Kiciuś przez całą drogę powrotną nie umilkł ani na chwilę, a tatusiowi, który przyszedł odebrać

go z przedszkola, oznajmił:

– Zmieniłem zdanie! Nie musisz mi kupować myszek! Ale w zamian – koniecznie kup mi

krowę, tato!

Rodzic pyta: Dokąd przedszkolaki pojechały na wycieczkę? O jakich zwierzętach pani powiedziała

„maszyna produkująca mleko”? Co według Kiciusia Perskiego miała krowa? Dlaczego

Kiciusiowi skojarzyło się to z wyrzutnią? Co to jest według was wyrzutnia? Spróbujcie znaleźć

jakieś nowe określenia zamiast „maszyna produkująca mleko” albo „wyrzutnia mleka”.

Dojenie krowy Zabawę wykonamy podczas spotkania na teamsie. Proszę o przygotowanie odpowiednich materiałów i o pomoc, wsparcie osoby starszej.

Co będzie potrzebne?
Biała rękawiczka ochronna, agrafka/ igła lub patyczek od szaszłyka, miseczka, trochę wody lub mleka.


„Otwieramy wlot” rękawiczki i robimy małe dziurki w miejscach przeznaczonych na palce wykorzystując do tego agrafkę/igłę lub patyczek. Podkładamy miseczkę pod rękawiczkę
i przytrzymujemy ją. Wlewamy do rękawiczki trochę wody lub mleka. Delikatnie wdmuchujemy powietrze, by wytworzyć ciśnienie. Rodzic trzyma za wlot rękawiczkę a dziecko pociągając za palce doi krowę.

Wtorek, 13.04.2021 r.
Mleczne produkty na sklepowej półce

„Wiemy, jak się zachować w sklepie” – rozmowa o wycieczce do sklepu. Rozmowa z dzieckiem o tym, że w sklepie trzeba najpierw odszukać półkę z produktami mlecznymi. Zwracamy uwagę na fakt, że są one przechowywane w niskiej temperaturze, w lodówce. Przypominamy dziecku, że aby móc zabrać produkt do domu, należy za niego zapłacić, wcześniej stanąć w kolejce do kasy

(zasady: jesteśmy cicho, witamy się i żegnamy, używając właściwych zwrotów, nie dotykamy i nie zdejmujemy niczego z półek, słuchamy osób starszych).

„Sekret Emilki, krowy Mateusza” – uważne słuchanie opowiadania. Opowiadanie będzie odczytane i omówione podczas zajęć na teamsie.

Sekret Emilki, krowy Mateusza

Pewnego pięknego poranka gospodarz Mateusz postanowił wydoić swoją krowę Emilkę jako

pierwszą… przed wszystkimi innymi. Emilka była jego ulubioną krową – miała wielkie, okrągłe

oczy, piękną czarno -białą sierść, ale przede wszystkim dawała najlepsze mleko w całej okolicy,

bogate w odżywcze składniki.

Ponieważ działo się to latem, krowy spędziły całą noc na pastwisku. Mateusz przyszedł tam

z wiadrem i małym stołeczkiem, gotowy do wydojenia Emilki. Jak zwykle usiadł na swoim stołeczku,

chwycił w dłonie dwa strzyki i zaczął je ściskać… Ale tym razem nic z nich nie wyleciało!

Na próżno Mateusz próbował i próbował – Emilka wcale nie miała mleka! Wystraszony

gospodarz czym prędzej pobiegł do swojej żony, Marty i zawołał:

– Emilka nie ma mleka! Co robić?!

Razem pobiegli z powrotem na pastwisko, do Emilki, która także wyglądała na bardzo smutną.

Gospodyni uważnie przyjrzała się krowie, a następnie trawie wokół niej.

– Czemu Emilka nie daje dziś mleka? – spytała głośno, drapiąc się po głowie. – Przecież dzień

jest taki piękny, słoneczko świeci, a trawa wygląda na pyszną i pachnącą…

– Właśnie! – podchwycił Mateusz. – Widząc, jaka jest zielona i soczysta, skosiłem ją wczoraj

na siano! To najlepsza trawa w okolicy!

– Już wiem, co się stało! Teraz rozumiem! – wykrzyknęła nagle Marta. – Kosząc wczoraj trawę,

ściąłeś przy tym wszystkie kwiaty i Emilka jest smutna, bo nie widzi wokół siebie kwiatów,

które tak uwielbia!

– Że też o tym nie pomyślałem! – pacnął się w głowę Mateusz i zaraz pobiegł narwać cały

bukiet dla Emilki na pobliskiej łące. Po chwili wręczył je swojej krowie na śniadanie, głaszcząc

ją przy tym czule. Emilka odwdzięczyła mu się głośnym „muuuu”. Bo trzeba wam wiedzieć,

że Emilka to bardzo specjalna krowa, która ma swój wielki sekret: jej mleko jest tak pyszne

właśnie dlatego, że ma w sobie zapach polnych kwiatów. I tak oto tego dnia Emilka dała Mateuszowi

najbielsze i najbardziej śmietanowe mleko, jakie dotąd widział.

Rodzic prowadzi rozmowę w oparciu o tekst, tak by dzieci doszły do wniosku, że powstawanie

mleka to proces – krowom trzeba zapewnić dogodne warunki, dobrze się nimi zajmować,

a im w lepszej będą kondycji, im lepiej będą się odżywiać, tym lepsze mleko będą dawać.

Praca z KP2.14 – rozwijanie wiedzy ogólnej, ćwiczenie sprawności manualnej. Dzieci nazywają

produkty na karcie, otaczają pętlą tylko te, które powstały z mleka. Następnie komponują kanapkę, umieszczając nalepki w odpowiedniej kolejności

(Proszę przygotować tą stronę, kredki i odpowiednie naklejki do wykonania zadania podczas zajęć na teamsie.)

Środa, 14.04.2021r.
Ile mleka do wypicia czeka?

„Ile krów? Ile mleka?” – zabawa matematyczna z przeliczaniem, ćwiczenie logicznego

myślenia, podejmowania samodzielnych decyzji i ich uzasadniania. Rodzic ustawia 3 tace:

na pierwszej stoi 1 miska z mlekiem (porwany na drobne kawałki biały papier), na drugiej – 2 miski

z mlekiem, na trzeciej – 3 miski z mlekiem. Na stole układa też sylwety 3 krów: z 1 łatą, z 2 i 3 łatami.

Rodzic mówi: Policz, proszę, miski z mlekiem na każdej tacy. Teraz policz łaty na każdej

krowie. Co zauważyłeś? Czy, można w jakiś sposób dopasować miski i krowy? Spróbuj to zrobić według własnego pomysłu i uzasadnij swoje działania. Rodzic pozwala dziecku na samodzielne podjęcie decyzji, dopytuje, sugeruje, jeśli dzieci nie mają pomysłu, jak zestawić miski i krowy. Można przygotować krowy z większą liczbą łat. (Podczas zajęć na teamsie podobne zabawy matematyczne)

Praca z KP2.15 – przeliczanie, szacowanie, ćwiczenie grafomotoryki. Dzieci przeliczają elementy

na rysunku, łączą w pary dziecko i szklankę, umieszczają nalepkę z brakującą szklanką

mleka i rysują talerzyki po śladzie. (Proszę przygotować tą stronę, kredki i odpowiednie naklejki do wykonania zadania podczas zajęć na teamsie.)

„Mleczko do miseczki” – praca indywidualna z dzieckiem, usprawnianie palców rąk, przeliczanie, planowanie. Rodzic rozkłada przed dzieckiem zakrętki do butelek i plastelinę. Następnie podaje liczbę, a dziecko wylepia plasteliną tyle zakrętek, ile wynosi ta liczba.

Czwartek 15.04.2021r.
Smaczny i zdrowy koktajl od krowy

Robimy koktajl mleczny. Rodzic tłumaczy, pokazuje dziecku na prawdziwych produktach jak można przygotować prosty koktajl z wykorzystaniem mleka. Przepisy: „Truskawkowy”: zblendowanie owoców, dodanie cukru i mleka, „Samo zdrowie”: 0,5 l mleka ryżowego, 1 miękka gruszka (pokrojona na kawałki), 1 banan, całość zmiksować, „Wulkan zdrowia”: 0,5 l mleka krowiego, 2 garści truskawek (mrożonych). Wspólna degustacja.

Można zademonstrować filmik na ten temat, np. Koktajl Truskawkowy z Bananami – Pyszny i Zdrowy https://www.youtube.com/watch?v=uwqtKE3tMcw

„To mi smakuje” – ćwiczenie warg i języka. Dzieci smarują sobie usta miodem, zlizują go,

jednocześnie głaszcząc brzuch okrężnymi ruchami. Rodzic uświadamia dziecko z którymi produktami dobrze smakuje miód? (biały ser, mleko, twarożek).

„Promienne koktajle” – wyszukiwanie produktów, rozwijanie logicznego myślenia.

Rodzic kładzie obrazki koktajli w różnych kolorach oraz zestaw obrazków z produktami spożywczymi Zadaniem dziecka jest połączenie koktajlu i tych produktów, z których on powstał.

Zalety mleka. Rozmowa z dzieckiem na temat tego jak cenne właściwości ma mleko, Niezaprzeczalną zaletą jest to, że stanowi źródło wielu witamin. Zawiera dużą ilość wapnia, chroni mózg i koi nerwy, chroni też serce i dostarcza białka do budowy mięśni. Ze względu na zawartość dużej ilości wapnia oraz witaminy D picie mleka jest polecane na wzmocnienie kości. Mleko to skarb, czyli cenny produkt. 

Praca z Wyprawką. Kącik Dobrego Startu. Wzory i Karty nr 13. Karta 13. Graficzne odtwarzanie wzoru. Dzieci odwracają kartę i przypominają sobie kształt poziomych linii ozdabianych z poprzedniego tygodnia. Analizują skarby na obrazku i oddzielają je poziomymi liniami. Kolorują obrazek. (Proszę przygotować tą stronę i kredki do wykonania zadania podczas zajęć na teamsie.)

Piątek, 16.04.2021r.
Produkcja masła

„Masełko z kaszy?” – zajęcia gospodarskie, poszerzanie wiedzy. Rodzic mówi,

że osoby uczulone na mleko nie mogą jeść prawdziwego masła, ale podobny smak osiągniemy,

robiąc masło z kaszy. Dzieci wspólnie z rodzicem przygotowują masło (przestrzegając zasad bezpieczeństwa podczas etapu z przelewaniem gorącą wodą i gotowaniem – całe zadanie wykonuje

osoba dorosła), odstawiają je do lodówki. Składniki: 1/6 szklanki kaszy jaglanej, 1/2 szklanki

wody, 1/4 szklanki mleka sojowego lub ryżowego, 2 płaskie łyżki oleju kokosowego, szczypta

kurkumy. Przygotowanie: kaszę dokładnie przepłukujemy gorącą wodą, następnie zimną; gotujemy

pod przykryciem w 1/2 szklanki wody, aż wchłonie całą wodę; wystudzoną kaszę blendujemy

z pozostałymi składnikami na gładką masę.

„Producenci masła” – działania praktyczne, ćwiczenie cierpliwości. Rodzic mówi, że masło powstaje poprzez ubijanie śmietany. Daje dziecku produkty potrzebne do przygotowania masła (śmietanka 36%, słoik z zakrętką, łyżka, maselniczka). Dzieci przelewają śmietankę do słoików, mocno zakręcają wieczko. Potrząsają energicznie słoikiem na zmianę, aż zacznie powstawać masło (trwa to do 5 minut).  https://www.youtube.com/watch?v=g8LMhApKb38

„Smacznego” – odczuwanie satysfakcji z przygotowanych samodzielnie produktów. Dzieci

smarują bułeczki samodzielnie przygotowanymi masełkami (z kaszy i śmietanki), częstują domowników.

 Podczas zajęć na teamsie podsumowanie wiedzy o mleku, pytania i piosenki tematyczne.